Fick höra att senaste numret av Ordfront Magasin har temat bilism och sprang förväntansfull ner på kiosken för att handla. Inte för att jag är något stort fan av Ordfront, var många år sedan jag läste tidningen regelbundet, men alla vänsterinitiativ för att skärskåda bilismens fasor är mer än välkomna. Eftersom jag inte hade hört talas om numret tidigare (genom nån som skrivit i eller läst det, vars blogg eller twitter eller liknande en följer) var jag nog lite skeptisk till hur pass intressant innehållet skulle vara. Tyvärr visade sig denna skepsis vara befogad.
Temasektionen inleds av Ordfronts chefredaktör Johan Berggren och Daniel Berg med artikeln Vägkarta till framgång. Jag har väldigt svårt att förstå poängen med denna artikel, i ingressen beskrivs den så här:
Bilar är den globala tillväxtens motor. Men bilens motor går på oljebränsle. Och oljan sinar, liksom atmosfärens förmåga att ta emot den brända oljan. Daniel Berg och Johan Berggren slog ihop siffrorna och blev så deprimerade att de blev tvungna att bli nyliberaler för att orka skriva artikeln.
Antar att artikeln är tänkt som en fräck drift med naiva liberaler och deras övertro på “teknikutveckling” och marknadens möjligheter att frambringa teknologiska quick-fixes. Problemet är att det inte blir särskilt roligt, det känns mest gubbigt. Om man vill ha humorfestival och korkade liberala argument är det väl bara att betala valfri liberal för att skriva på allvar. Varför inte fråga Lydia Wåhlsten från Timbro till exempel? Hennes debattartikel från SvD tidigare i veckan var ju en uppvisning i liberalismens sköna konster!
Berg och Berggrens artikel ska väl som inledare sätta tonen för hela temasektionen, men deras kritik mot bilsamhället är tyvärr inte särskilt uppdaterad. Det känns som att läsa på Planka.nu ungefär 2008, och den som läst på Planka.nu sedan dess vet att extremt mycket har hänt i analysen av bilismen. Tråkigt att Ordfront inte tagit tillvara på detta och lyft blicken ovan klimatförändringar och peak-oil. Den genomgående driften med liberalernas tro på teknologiska quick-fixes tappar dessutom i kraft när artikeln enbart diskuterar bilismens problem utifrån aspekter som åtminstone i en liberal drömvärld faktiskt skulle kunna lösas med just teknologiska quick-fixes som supermiljöbilar eller andra lustigheter. (För liknande kritik mot allt för ensidigt fokus på bilismens miljöaspekter och teknologiska quick-fixes kan jag rekommendera avsnittet om bilsamhället som Klotet i P1 gjorde.)
Den andra artikeln är skriven av Po Tidholm och är någon slags reseberättelse som ska problematisera saker som relationen mellan stad och landsbygd, samt bilkritikens klassdimensioner. Den som vill läsa en artikel som gör detta bör läsa Erik907 istället. Den tredje artikeln är en kort historisk genomgång av hur mycket som satsats på järnväg och väg skriven av Kent Werne, finns inte så mycket att säga om den. Bra om man inte har någon större koll på frågan, så den förtjänar helt klart sin plats i tidningen.
Fjärde artikeln är skriven av den kända Volvoarbetaren och fackföreningsaktivisten Lars Henriksson. Den är en försmak på hans bok Slutkört som snart släpps på Ordfront. Artikeln driver tesen att arbetarna i bilindustrin är de som måste gå i täten för en omställning till ett klimatsmart transportsystem. Tyvärr är det lite kort, så svårt att säga så mycket om det hela, får återkomma efter att ha läst boken! :) Temasektionen avslutas med att par kortare artiklar som inte heller är så jättemycket att orda kring.
Vad jag saknar överlag är en diskussion om automobilitet, bilens roll i staden, regionförstoring och arbetspendling, om höghastighetssamhället och liberalismen. Allt det som skrivits om sedan Trafikmaktordningen släpptes i december 2009. (Kanske är man bara lite bitter att de inte tillfrågade Planka.nu? hehe) Vid en jämförelse med förra numret av tidningen Brand så framstår detta nummer av Ordfront som ganska tafatt. Där Brand hade tre artiklar som tillsammans gav en bra introduktion till kritiken mot bilismen och andra delar av höghastighetssamhället så nöjer sig Ordfronts med att peka på bilismens miljökonsekvenser.
Egentligen är jag så klart glad över att Ordfront kör ett temanummer om bilism. Men det är bara synd att de inte tagit intryck av den intressanta och framåtsyftande debatten som under det senaste året förts hos bland annat Planka.nu, en del bloggare och tidningen Brand.