Igår fick vi en försmak av den kollektivtrafik, och i förlängningen den stad, som borgerligheten vill bygga. Vid årsskiftet träder den nya lagen om kollektivtrafik i kraft. En lag som luckrar upp det kollektiva i kollektivtrafiken. En lag som, likt många andra av nyliberalismens strukturförändringar, främst handlar om att privatisera vinster och socialisera förluster. Med den nya kollektivtrafiklagen så kan privata företag börja köra kollektivtrafik på de linjer som är lönsamma, medan samhället och skattebetalarna måste bekosta och driva de olönsamma linjerna.
För att få en föraning om vad som kan komma att ske så kan vi titta på avregleringen av postväsendet. Den ledde till att CityMail (numera Bring) startade med affärsidén att bara dela ut den lönsamma posten, alltså den automatsorterade, storvolymspost som delas ut i städer. Reklam, räkningar, tidningar. Kvar stod Posten med ett samhälleligt ansvar för att dela ut vykort till mormor och morfar samt skrymmande paket från Blocket, och blödande ekonomi så klart.
Nu startar Scania en egen busslinje, bara för sina anställda. Bakgrunden är den katastrofala pendeltågstrafiken, och ur Scanias synvinkel är det inte alls svårt att förstå varför de gör detta. När samhället slutar att ta ordentligt ansvar så kommer de som kan att skapa sina egna lösningar. Men vad händer med småföretagaren som bor i Södertälje men jobbar i Stockholm? Vad händer med studenterna, de arbetssökande, de lågavlönade, de som inte har någon möjlighet att starta en egen busslinje?
Bourgeoisin skapar sig en värld efter sitt eget beläte, en värld som, likt dem själva, är full av skit. Kom till massplankning på Sergels Torg ikväll klockan 18 och säg ifrån mot denna torftighet.
f.ö. är titeln inspirerad av gamla sossar som Branting och Palme som använde uttrycket ”demokratin får inte sluta vid fabriksporten” i debatter om arbetsplatsdemokrati och sånt…